субота, 15. август 2020.

ŽIVOT ILI SMRT

Pogledao sam LJUBAV ILI SMRT Danijela Kušana, treći film u novom serijalu o Koku. U ovom filmu nema detektivskog slučaja jer je misterija u samom glavnom junaku i njegovoj nesposobnosti da prepozna pravu ljubav.

Kušanov roman je adaptirao njegov sin i ovo je u čitavom serijalu daleko najzanimljivije postavljen film, i scenaristički i rediteljski. Kušan se dosta poigrava idejama meta-fikcije, jave i sna, fantazije i realnosti, ali i vremenskim tokovima koje meša kroz zanimljivu mozaičnu dramaturgiju. Jasno je da u ovom filmu Koko postaje tinejdžer i da Kušan računa na to da su gledaoci rasli uz serijal tako da su i gledaoci kojima se obraća spremni za formalno zahtevnije zahvate. Hrabrija formalna rešenja sugerišu da je Kušanova arhaičnmost postupka u ranijim delovima ipak imala dosta veze sa određenim pretpostavkama o percepciji filma kod ciljne grupe.

Iako je LJUBAV ILI SMRT uronjen u teme puberteta i nametanja muško-ženskih odnosa kao glavne životne teme, zanimljivo je to da u njemu uopše nema seksa, i da uprkos uplivu tema supkulture (recimo, Koko se bavi fudbalom a njegova sestra svira u bendu, i obe ekipe imaju svoje žurke u klubovima) nema i upliva seksa. Dakle, Kušanov film ima u sebi to jedno vanvremensko svojstvo svojstveno dečkoj produkciji da je malo izmaknut iz sadašnjosti i potencijalno ipak prijemčiv gledaocima kojima se na kućnim formatima dopao prvi film, a ne samo onima koji su "odrastali" uz serijal. To sve deluje kao mudar poslovni potez ali ne znam da li na kraju zadovoljava tinejdžersku publiku.

Rekonstrukcija epohe je ponovo zanimljiva a Kušan je kao i u svemu ostalom i u tome razigran. Film ima muzičku numeru koju izvodi Fru fru, devojalčki bend iz filma koji podseća na Banglese, odnosno Cacadou Look ali je pomalo teško odrediti kada se tačno dešava film. Naime, Koko nosi majicu sarajevske Olimpijade što znači da bi to moglo biti 1984. ili 1985. ali devojke slušaju FIT čiji je prvi album izašao kasnije. Međutim, FIT je kao bend krenuo 1982. godine tako da su možda junaci ovog filma samo early adopteri, ili je naprosto greška kao Smithsi u STRANGER THINGS.

Regionalne kinematografije su poslednjih godina praktično opterećene mladima, pre svega kroz seriju debitantskih filmova koji komodifikuju teško odrastanje i snalaženje i tranziciji. Ako izuzmemo slovenačke filmove za mlade koji svake godine nude ponešto zanimljivo, LJUBAV ILI SMRT je jedan od rekih radova te vrste u Hrvatskoj.

* * * / * * * *

Нема коментара:

Постави коментар